29 Nisan 2010 Perşembe

SOSYALİST, FEMİNİST,MARKSİST MÜSLÜMAN !?...

  • Uzun zamandır yazamıyorum yine bunun nedeni; yazacak birşeyimin olmaması değil çok şeyin olması. Hangi birini yazsam diye düşünürken " Bu mevzular derin mevzular azıcık Google'a danış" dedim kendime ve sıcak bir konuya temas etmeye karar verdim.Mevzumuz geçenlerde bizim okulda da bir konferansa konu olmuş olan "marksizim ve din". Aslında biraz daha açarsak mevzuya sosyalizm, feminizm gibi akımlar ve bunların müslümanlıkla birleştirilmesi diyebiliriz...
  • Kürşat Hoca derste "Bir Müslüman aynı zamanda sosyalist ya da feminist olamaz mı?" diye sormuştu. Bunun üzerine birkaç başörtülü arkadaş "Hayır olamaz.Aslında öyle yaşayabilir ama Müslümanlık kelimesinin önüne Sosyalist, Marksist gibi kavramları getiremez.Çünkü bunların hepsi Müslümanlıkta var zaten." dedi.Esra ve Kürşat Hoca buna karşı çıktı ve olabilir dedi.Bende hem bu dersin hem de yakın zamanda yaşadığım bir olay üzerine bu konu üzerine birşeyler yazacağım. Fakat ne sosyalizm ne marksizim ne de feminizm üzerine derin bilgilere sahip değilim. Sadece bildiğim kadarıyla bir yazı yazacağım baştan söyliyeyim:) Yanlışlıklar olursa affola;)
  1. İslam ile sosyalizm aynı tarafta olduğunu söyleyebilir mi?
  2. Bir kimse müslüman iken aynı zamanda solcu olabilir mi?
  3. Bir solcu aynı zamanda Müslüman kalabilir mi?
  4. Sosyalist,feminist,marksist Müslüman olur mu?
Sorular çok derin valla.Blogum bunu kaldıramayabilir bence :)
  • Öncelikle ben kendi fikirlerimden bahsedeyim. Bence bir Müslüman kendini Sosyalist ya da feminist olarak tanımlamamalı.Çünkü insanları tanımlara sığdırmanın çok yanlış olduğu kanaatindeyim. Ben bir toplulukta kendimi "Selam ben Sosyalist, Feminist, Müslüman Fatma" diye tanımlarsam karşımdaki kişi Sosyalizmi, Feminizmi ne kadar biliyorsa beni de o kadar anlar. Kafasındaki tanıma sığdırmaya çalışır beni çünkü ben kendimi tanımlarken birilerinin ortaya çıkardığı o kalıba sığdırıyorum kendimi. Ayrıca böyle tanımlarsam Sosyalizmin ve Feminizmin doğru ya da yanlış bütün özelliklerini kabul etmiş oluyorum. Mesela, ben Ataerkil toplum yapısını eleştiren bir insanım aynen Feministler gibi. Mesela ben; hak, adalet, eşitlikten yanayım tıpkı Sosyalistler gibi. Ama kendimi Feminist ya da Sosyalist olarak tanımlamıyorum.Çünkü bu beni belli bir kalıba sokuyor ve etrafımdaki insanlar bile beni öyle tanımlar hale geliyor. Neden kendimi böyle bir kalıba sokayım! Neden birşeylere karşı çıkmak için illaki birilerinin kalıbına kendi kişiliğimi sığdırayım!
  • Esra Hoca "Neden Müslümanlık kavramını bu kadar dokunulmaz yapıyorsunuz.Yanına Feminist gelse ne olur" gibi bir laf etti. Bence bu dokunulmazlıktan değil. O kavramların hangi zeminlerden çıktığı ile alakalı bir mevzu. Örneğin, Sosyalizm sol bir zeminden çıkmıştır. Bu yüzden de bir Müslüman kendini Sosyalist olarak tanımlamak istemeyebilir. Evet, bir Sosyalist gibi yaşayabilir ama kendini öyle tanımlamak istemeyebilir. Zaten birçok kişi öyle bir hayat sürüyor ama kendine Sosyalist demiyor. Olayı ters çevirirsek eğer, mücahit kelimesi sağ kesime ait olan bir terimdir.Solcular devrimci kelimesini kullanır. Devrimci kelimesinin olmadığını düşünün ve bu insanlarda mücahitçi kelimesini kullanmak zorunda kalsın. Kullanırlar mı? Hayır. Benzerlikler olabilir, buna inanabilirler fakat kullanmazlar.Çünkü sağ bir zeminden çıkmıştır ve mutlaka farklılıklar vardır.
  • Gelelim Sosyalizm ve Müslümanlığın ilişkisine. Birçok kişi "Sosyalizm Müslümanlığın özünde var"diyor ve Soyalist Müslüman Gençlik diye platformlar kuruluyor. Sosyalizmin ezilmişlerin haklarını savunmak, eşitlikçi bir toplum gibi ilkeleri var. Evet bütün bunlar İslam'da da var. "İşçinin alınındaki ter kurumadan hakkını ver" diyen bir dinin emeği ve hakkı savunmaması düşünülemez zaten. Bütün bunlar tamam ama kafama takılan birşey var: Sosyalizm'de bildiğim kadarıyla devlet kontrolünde oluyor kişinin mülkü.Ve insanlar arasında maddi farklılıklar olmuyor. O zaman İslamın şartı olan zekat vermek noluyor? Aralarında maddi farklılıklar olmayan insanların birbirine zekat vermesine gerek kalmayacak o zaman. İşte burda Sosyalizm ve İslam ayrı düşüyor!
  • Sosyalizm konusunda Nurettin Topçu'dan yararlanalım biraz.Nurettin Topçu Sosyalist Müslüman olarak tanımlıyor kendini. Fakat Sosyalizm'i şu anki haliyle kaul etmiyor aslında. Onun Sosyalizmi biraz farklı. "Sosyalizmi kendi deyimiyle Anadolu millietçiliğine dayalı Müslüman Anadolu Sosyalizmiydi.Komünizmle bir alakası olmadığı gibi ona karşıydı. Sosyalizme düşmanlık önce onu doğrudan doğruya komünizmle karıştırmaktan ileri geriyor" diyor. Fakat bu bizim karıştırmış olmamızdan değil bence. Bu sosyalizm kavramının şu an geldiği noktadan kaynaklanıyor. Sonuçta İslami bir zeminden çıkmadığı için komünistler aynı zamanda sosyalist.
  • "Topçu'nun savunduğu Sosyalist sistemle faşizm arasında önemli uyuşmazlık noktaları da bulunuyor.Topçu, daha çok, Osmanlı devletinin kuruluşunda rol oynayan Mevlana ve Yunus'un manevi toplumculuğunu savunur.Faşizmde olan şiddet, liderlik kültü,dine karşıtlık,mekanizm ve teknoloi tutkusu Topçu'nun karşı olduğu eğilimlerdir." Bu alıntıya baktığımda kötü birşey göremiyorum fakat buna Sosyalizm de diyemiyorum. Sonuçta burada bahsedilen daha farklı bir sistem. O zaman kendime Sosyalistte diyemem çünkü bu kavramı değiştiriyor Topçu burda. O da diyemez bence bu yüzden.
  • Sosyalizmin tek biçiminin Marksizim olmadığını söyleyen Topçu, "İnsanların bir kısmının diğer kısmına köle gibi yaşması ruhi hürriyeti ortadan kaldırıcıdır.Bir zümreyi esir,öbürünü zalim yapan eşitsizlikten kurtulmak istiyoruz.Eşitlik ahlaki bir idealdir.Eşitlik merhamet davasıdır."Diyor. Evet, bende bütün bunlara katılıyorum ama bunlara inanmak ya da bunları savunmak için illaki kendimi Sosyalist olarak tanımlamam gerekmiyor.
  • Marksizim konusunu ise hiç anlamış değilim. "Din kitlelerin afyonudur" diyen bir adamı nasıl bir Müslüman rehber edinebilir. Yoksa Ali Şeriati'nin dediği gibi eğer kaderinize küser, "amaaaan başıma gelecekmiş gelmiş. Allah ne dediyse o olur. Boyun eğelim." Mantığından ötürümü din kitlelerin afyonu!!! Daha popüler diye İslam'a ait olan herşeyi sol zemin üzerinden tanımlama huyunuzdan vazgeçin lütfen!
  • Tarihsel zemine baktığımızda solun yanlış bir yöne saptırıldığını görüyorum.Uzağı da yakını da iyi görürüm:) Müslüman solcu, solcu Müslüman olabilir mi? Diye sorarsak eğer aslında olabilirdi! Fakat öyle bir hal aldıki solculuk, dinsizlik olarak tanımlandı. Solcuysan dinsiz olmalıydın.Ki büyük çoğunluk öyle idi. Solcular Kürtleri benimserken dindarları dışladılar. Ezilmiş Kürtleri savunurken, üniversitelere alınmayan başörtülü kadınları savunmadılar. Nerde kaldı onların hak, adalet, eşitlik, özgürlük kavramları.Sadece kendilerine benzeyenler için savunuyorlar demekki bu kavramları!
  • Bir başka meselede neden hak, adalet, eşitlik gibi kavramların sol cephede bu kadar ses getirirken sağın bu durumlara karşı daha sessiz kaldığıdır bence. Bir Müslümanın en dikkat etmesi gerek mevzu kul hakkıdır. Hakkı o savunmayacakta kim savunacak! Sol cephe dememin nedeni solun kendini dine karşı konumlamasındandır.Bana göre bir Müslüman zaten sadece sola aitmiş gibi gözüken o kavramları savunmak zorundadır.
  • Son zamanda sol din mevzusuna daha sıcak bakar oldu. Bence bu karşılıklı aslında. Sağ cenahta sola daha farklı bakmaya başladı. Bence kendini sosyalist Müslüman olarak tanımlayan ya da tanımlamadığı halde savunanların yeni bir oluşuma ve kavrama ihtiyacı var. İslamı duyarlılığı olan bir terime. Böyle olmadığı sürece ben kendimi solcu, Sosyalist Müslüman olarak tanımlamayacağım çünkü:) Benim tanımlara ihtiyacım yok. Müslüman kimliğim yeterlidir. Biz gerçekten Müslümanlığı gerektiği gibi yaşarsak yeterince soyalist oluruz zaten. Yeterki bize gönderilen kitaba hak ettiği değeri verip, özümseyebilelim...
  • Not: Nurettin Topçu'nun hakkında tırnak içinde yazılanlar alıntıdır:) Sadece sosyalizm, feminizm gibi kavramların üzerinde durulsa da bu bütün sol kavramların sağa iliştirilmeye çalışılması ile ilgili bir yazıdır:)
Devamı belki gelir;)


9 yorum:

mutluysamnehos dedi ki...

Fatma sana ancak bu kadar katılabilirim. Bana sorsan söylediklerinden farklı bir şey söyleyemezdim. Çok güzel yazmışsın aklına sağlık. Not: bu yoruma benzer bi yorum yapmıştım sanırsam bu ikinci :)) yapacak bir şey yok %100 katılınca..

LeVaMi dedi ki...

canikooooommmm teşekkür ederim:))) ;))

. . . passenger . . . dedi ki...

seni en iyi bilen kimse , toplum içinde huzurlu , rahat, refah içerisinde yaşaman için gerekli olan kuralların neler olduğunu da iyi bilir...o kurallar uygulanmadıkça daha çok akımlar türer ve insan bir türlü mutluluğu bulamaz... sonrada şikayet eder... hayatın kullanım klavuzuna bakmak gerek her zaman ...

cici_ylda dedi ki...

ya konuyla alakalı dııl ama şu afyondaki kadercilik cümlen varya orda takıldım ama hep takılmışımdır zaten şimdi kadere razı olmak gerekir mi gerekmez mi? mesela senem hoca kaderı ınsanlar yazar demıstı o zaman razı olmamak lazım ama bazılarıda dıyorkı alın yazım allah ne derse olur o zaman razı olmak lazım :S hahahaha gene tek cumleye takıldım asıl ana konuyu terk ettım ama neyse sen alısıksın bana :D

LeVaMi dedi ki...

passanger: kılavuzu da kendilerine uyduruyolar bi yerden sonra...

yelda: tabiki kaderim bu diye herşeye razı olunmaz bi çaba lazım :) kaderim bu ben iş bulamıcam deyip hiç cv atmim ben o zaman :DDne güzel bağladım bak :D

evrem dedi ki...

sağ sol kavramlarının aslında farklılaştıgını gorebılırız. sağ sol olayı aslında bızm ulkemızde ayrılan kavramlar. sağ demek muhafazakar sol marksıst, sosyalıst demk yenılıkcı ılerı goruslu vb..muhafazakar kelımesının anlamına bakarsak goruruz kı bırseyı muhafaza etmek demk yanı yenılıge acık olmayan. batının bıze dayattıgı fıkırler...dınlerını otorıtesının yıkılmasıyla dının yerıne koydukları fıkır akımları. mesela artık bu kavramların ulkemızdede degıstıgını goruyorum chp ve kemalıstelr sol kesıme kendılerını yerlestırıryorlar.. ama ben yenılıkcı olarak bırsey yaptıklarını goremıyorlar kendı dusuncelerını MUHAZAFA ediyyorlar.:) yanı muhafazakar olarak gorulen AKPye baktıgımızda solcu dıyebılırız avrupa bırlıgı konusundakı yenılıkcı dusuncelerı ıle.. Ataturkcugumun gozlerı yaşarırdı gorseydı bu durumu:D:D
canım nurettının topcununda tamem sosyalıst musluman oldugunu soyleyemeyız cunku o bır nevı sosyalızmı elestırmıstır sadece devletcılık fıkrı hakkında goruslerı var. sosyalızmle belkı onunlar bagdastırabılırız. musluman sosyalıst, maksıst dıebılırmıyıyız? aslında muslumanlıgın onune veya arkasına bı ıdeolojı kelımesı eklemek yenıne bu tam ortasına otutturabılırız. her ideolojıden bır fıkrı bulabılırız belkı:D

. . . passenger . . . dedi ki...

o zaman düşüncelerin içinde kıvranıp dursunlar yapacak bir şey yok ... bize her şey hazır sunulmuş ..var oluştan bu yana ne kadar öğretildiyse o kadarını biliyoruz.. amaaaann :)

LeVaMi dedi ki...

merve çok sosyolojik gördüm seni:) bu arada bi ara buluşalım artık bursa'dan gel artık:))

passenger: kafama takılıyo ama:))

. . . passenger . . . dedi ki...

bir yere varabilirsen ne alâ .. geriye sadece baş ağrısı kalabilir..