3 Şubat 2010 Çarşamba

HATIRLA SEVGİLİ! BU KALP SENİ UNUTUR MU?




Unutmaz unutmaz.Unutmazda neyi unutmaz? Solun hatırlanacak sevgilisini mi, unutamayan kalbini mi... Dün akşam Tomris Giritlioğlu'nun yeni dizisi Hatırla Sevgili'nin devamı şeklinde olan Bu kalp seni unutur mu? dizisini izledim ve izlerken "yine mi" demekten kendimi alamadım. Bu hatırlanacak sevgililer, unutulmayan kalpler hep solda mı var?

Hatırla Sevgili'yi izleyenler bilir Türkiye siyasetini anlatan bir dizi olarak bu ülkede sadece sol varmış başkada bişey yokmuş gibi çekilmiş bir diziydi. Bu yeni dizinin danışmanları arasında Ferhat Kentel haricinde Mümtaz'er Türköne'yi de görünce "Tamam bu sefer sağ cenahıda anlatırlar doğru bir şekilde" demiştim. Ama dün akşam gördüm ki durum hala Hatırla Sevgili' deki gibi. Tek bir fark var: Ülkücülerin sayısını arttırıp araya bir tanede Erbakancı aile sıkıştırmışlar. Bu mudur yani? Hani nerde Türkiye siyasetini anlatan dizi? Dünkü bölümde bir anda başörtüsü eylemlerine gelindi. Nasıl oldu, olaylar nasıl gelişti anlamadan seyirci kendini Beyazıt meydanında buldu. 28 Şubat gösterilecek mi, yoksa bir anda 1997'ye geçildi ve başörtüsü eylemlerine mi gelindi? ( Ben izlerken birşeyleri kaçırmışımdır inşaallah). Umarım Diyarbakır Cezaevi'ne yer verdikleri kadar 28 şubat'a da yer verirler.

Gelelim dizideki eylem sahnesine.Akıllara zarar bir sahneydi. Dizinin yönetmeni bu sahneler çekilirken koltuğunu stajyere mi emanet etmişti acaba? İstanbul Üniversitesi'nin önünde taş çatlasa 30 kişilik kızlı erkekli bi grup. Kızların örtüleri örtü değil sanki "çuval". Özensiz, basit, değersiz... bir görüntüsü var. Sanki örtünmemişlerde başlarına çuval geçirmişler. Başörtülü kızlar böyle tipler dercesine "dandik ve hadi ordan" bir söylem vardı. Özellikle dikkat ettim hiç gerçek hayattaki gibi bir başörtülü görebilecek miyim diye. Sadece bir tane gördüm. Belliki o da oyuncu değil orda çekimlere katılan biriydi. Üstelik daha da komik olan bazılarının saçlar önden gözüküyor:) Hani şu asortik teyzeler var ya bağlarlar sonra öndeki saçları gösterirler aynen öyle. Başörtüsü o değil, başörtüsü sorunu o hiiç değil! Bu sorun ve yara o kıytırık sahneyle anlatılmaz/ anlatılamaz/anlatılmamalı. Eylem sahnesi çekmişler sözde ama o kadar duygusuz, heyecansız, acısız bir sahneki anlatamam. Solcuların yaptıkları eylem sahneleriyle karşılaştırdım ister istemez bir anda. Ama benim karşılaştırmama gerek kalmadan dizide şöyle bir sahne girdi araya: Aynı anda Beyazıt Meydanı'na solcular geldi ve oruç tutmadığı için öldürürlen arkadaşları adına eylem yaptılar. Nasıl bir eylem mi? 30 kişilik değil neredeyse 500 kişilik, coşkulu, amacını anlatan, sloganları çok etkili olan gerçek bir sahne ! Üstelik bu sol gruplar birde sağ sol çatışması yok faşistlerin oyunu bunlar diye bir pankart açmışlardı. Gördün mü bak ne kadar anlayışlı ve ne kadar insancıllar "onlar".

Dizideki ülkücü karakterlere gelince.Kürşat ve karısı Elif( Elif'in ailesi Erbakancı) eyleme gittiler. Ama sap gibi kenarda durdular. Ülkücülerin 9 ışığı söndü mü, Elif annesinin başörtülü olduğunu unuttu mu? Sadece "Bence herkes istediği gibi yaşamalı Kürşat" demekle mesaj verilmez ey senaritsler. Mümtaz'er Türköne dizide ülküclerin sayısını arttırdıkları için ses çıkarmıyor heralde artık böyle ince noktalara. Keşke Muhsin Yazıcıoğlu hayatta olsaydı da diziye o danışmanlık yapsaydı. Belki o zaman sağ herşeyiyle daha iyi anlatılırdı. Sağ ülkücülerden ibaret değildir!



Hatırla Sevgili' de de bu dizide de hatta Türkiye' de de aynı algı var: Sağ üküsüz ve sönüktür. Sol kadar ünlü ve coşkulu değildir. Böyle olmasıda doğal aslında. Sonuçta diziyi yapan kişilere bakarsak sol görüşlü insanlar onlar. O zaman bu diziler Türk siyasetini ve Türkiye'de çeşitli grupların yaşadıklarını anlatıyor demesinler çünkü durum öyle değil. Sadece sol anlatılıyor bu dizilerde. Sol propaganda yapılıyor. Diyarbakır Cezaevi'nde solculara işkence yapılırken, onlar eylem yaparken ben nasıl duygulanıp, onların yanında olabiliyorsam onlarda başörtüsü eylemi yapılırken duygulanıp, "haksızlığa karşıyız" diyebilmeli. Adalet, özgürlük ve eşitlik kavramlarını burda da hatırlayabilmeli. Malesef dizi bu çerçevede yapılandırılmamış.



Umarım ilerleyen bölümlerde solcular hak, adalet, eşitlik ve özgürlük kavramlarına verdikleri önemi yeniden hatırlarlar ve hakları, özgürlükleri ellerinden alınan bu insanlarında yaşadıklarını en az solcular kadar iyi bir şekilde dile getirirler. İlerleyen bölümlerde bakalım daha neler olacak...


Dip Not: Sola düşman biri değilimdir. Her siyasi görüşü anlamaya çalışan hatta insanları sağ ya da sol diye ayıranlara sinir olan biriyim. Fakat böyle bir dizi olacaksa ve sağ/sol anlatılacaksa herşey eşit miktarda anlatılsın lütfen. Olmuyorsa da o zaman bırakın sağcılarda kendi dizisini yapsın. Ama Türkiye'de hembunu yapabilecek hem de olan biteni tarafsız anlatabilecek bir yönetmen yok!



12 yorum:

Omar Welliron dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
mutluysamnehos dedi ki...

canım, o diziyi ben de izledim. Maalesef bu tarz dizilerin hepsinde bu var. Başörtüsünü savunurken bile aşağıladılar bence.. Ortaya tek tip insan koyuyorlar, bunun sonucunda da yakın tarihi yanlış tanıyoruz.

Omar Welliron dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
LeVaMi dedi ki...

Ayşe: sen ben büşra bi dizi çekelim proragandanın alasını yapalım bence:DDD anında diziyi yayından kaldırırlar, özellikle büşra yüzünden :DD

Omar: Sağ sanata iygi duysa nolcakki iş yapma imkanı olmadığı para kazanamayacakları için belkide ilgileri olsa bile yanaşamıyorlar. Çünkü çoğunluk durumda olan onlar. Mesela ben reklamcılık okuyorum ama reklam sektörü solcuların elinde genellikle ve adamlar staja bile almıyor aman Allahım işsiz kalabilirim :DDD Ben cesaretliyim ama inadına okuyorum, herkesi solluyorum çok mütevaziyim :)

Omar Welliron dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
LeVaMi dedi ki...

aslında sağcı olan yönetmenler falan filan var ama yetersiz. Birde onlarda kendileri gibi olanları değil öbür cenahta olanları tercih ediyorlar malesefki!!!

LoveMeorLeaveMe dedi ki...

hayatummm izleyici şeysini üste koyy hemen gözüksün siteye girince :))

cici_ylda dedi ki...

ay saol aşıkmış sağ aşıkmış hepsinden geçtim. Bu kalp seni unutur mu ne anlatıyor? sürekli bir aşk olayıdır dönüyor :S en önemli siyasi olayların üzerinden öylesine bir geçiliyor. Bu hafta Mor Çatı'nın kurulmasını sağlayan olay anlatıldı. Hani şu hakimin karnından sıpayı sırtından sopayı eksik etmiceksin diyerek dayak atan adamı suçsuz bulduğu davaya öylesine bir değinildi.Madem ben siyasi olaylara ışık tutuyorum diyorlar o zaman lütfennn aşk meşk olaylarının yerine onlar anlatılsın !!

LeVaMi dedi ki...

dizinin acil kaliteye ihtiyacı var :DDD

ayşelon dedi ki...

Ummmmm! belki Özgür Açılım Tiyatro Topluluğu olarak oyunumuzu objektif olarak sahneye koyar,her kesime sordururuz sorularımızı... ne dersin Fatma?

Ayşenur.

LeVaMi dedi ki...

Bana uyar;) yeterki biz müslümanlar bu alanlarda alkışlanacak şeylere imza atalım ve var olan boşlukları dolduralım canım;) hem bloguna hem de tiyatro kurma fikrine bayıldım ayşenurcum.İnşaallah herşey süper olur;)

ayşelon dedi ki...

teşekkürler levami :)

Tiyatro harika olacak inşallah.Ben inanıyorum.